Kredietwaardigheid controleren is iets dat heel erg belangrijk is voor ieder goed debiteurenbeheer. Bedrijven realiseren zich niet altijd dat het heel erg belangrijk is om de kredietwaardigheid van potentiële nieuwe klanten en van huidige klanten na te gaan. Het is namelijk makkelijker en beter om problemen met klanten te voorkomen, door regelmatig de kredietwaardigheid te controleren.
Het is dus voor ieder bedrijf heel erg belangrijk om regelmatig de kredietwaardigheid van huidige en nieuwe klanten te controleren. Dit kun je gemakkelijk doen door de volgende tips op te volgen!

Wat is kredietwaardigheid?
Kredietwaardigheid checken is logischerwijs pas mogelijk wanneer het duidelijk is wat kredietwaardigheid daadwerkelijk is. Zonder te weten wat kredietwaardigheid precies inhoudt, is het namelijk ook niet mogelijk om dit te controleren.
Simpel gezegd is kredietwaardigheid de mate waarin iemand zich financieel verkeerd. Dit wordt gemeten door de leningen die iemand heeft, in combinatie met het geld dat zij verdienen. Er wordt dus gekeken of de verhouding van eventuele schulden goed samengaan met het inkomen van dezelfde klant. Het is een goed teken wanneer een klant weinig schulden heeft. Dit laat zien dat deze klant goed en betrouwbaar is in het afbetalen van schulden. Nadat de kredietwaardigheid van een klant gecontroleerd is, wordt deze aangegeven met een letter en teken.
Laat een bedrijf de kredietwaardigheid van klanten checken
Kredietwaardigheid checken kan een best wel heel erg moeilijke opgave zijn. De kredietwaardigheid van alle klanten controleren is namelijk een erg tijdrovende en ingewikkelde opgave zijn. Bedrijven hebben vaak niet de kennis die nodig is om te weten hoe je de kredietwaardigheid van klanten controleren. Het is dus slim om deze zaken over te laten aan een ander bedrijf dat hier wel kennis van heeft.
Het is mogelijk om de kredietwaardigheid van klanten te laten controleren door een ander bedrijf. Daarbij is het ook mogelijk om bedrijfsinformatie van andere bedrijven op te laten kopen, waardoor de kredietwaardigheid goed en georganiseerd kan worden gecontroleerd.
Neem een kredietverzekering
Het komt soms voor dat er zich alsnog problemen voordoen na het controleren van de kredietwaardigheid van klanten. Het is bijvoorbeeld zo dat het soms kan gebeuren dat klanten alsnog niet hun facturen betalen. Het is uiteraard logisch dat dit geen gewenste situatie is voor bedrijven. Wanneer facturen niet betaald worden, kan dit namelijk voor grote problemen zorgen bij bedrijven.
Er zijn echter kredietverzekeringen die deze problemen kunnen oplossen. Een kredietverzekering beschermt bedrijven namelijk tegen klanten die hun facturen niet of niet op tijd betalen. Door een kredietverzekering af te sluiten, is het dus mogelijk om wanbetalingen te voorkomen. Bovendien maakt een kredietverzekering het ook vaak mogelijk om een financiering rond te krijgen bij bijvoorbeeld een bank.
Bewustzijn van de kredietwaardigheid van klanten
Het is voor bedrijven dus heel erg belangrijk om zich bewust te zijn over de kredietwaardigheid van klanten. Het maakt niet uit of dit nieuwe klanten zijn of oude, beide moeten gecontroleerd worden. Kredietwaardigheid kan namelijk ook in de loop der tijd verslechteren. Het blijft dus zeker belangrijk om ook huidige klanten onder de loep te houden.
Het controleren van de kredietwaardigheid levert de bedrijven dus heel erg veel voordelen op!