Relatiegeschenken als bron van verkeer voor je blog

Het internet heeft ons stevig in zijn greep en het lijkt alsof iedereen die zich bezighoudt met adverteren, verkeer en gebruikersacquisitie alleen de mogelijkheden van online adverteren en strategie nastreeft. Maar als je de offline media negeert, verspil je een groot potentieel. Zelfs vandaag de dag gebruiken bedrijven steeds vaker offline advertenties om succes te behalen. Wat zou Zalando bijvoorbeeld zijn zonder zijn indringende tv-reclame?

Nou, niet iedereen heeft een budget van een miljoen dollar om op televisie te adverteren, maar er zijn ook goedkope manieren om te adverteren, inclusief weggeefacties. We zullen dat behandelen in de verkeerstip van vandaag.

Waarom je relatiegeschenken zou moeten gebruiken

Kleine geschenken houden vriendschap in stand, deze wijsheid heeft niets van haar aanwezigheid verloren. Natuurlijk moet je het woord vriendschap op dit moment niet overschatten, maar kleine geschenken kunnen nog steeds dienen om je merk te versterken. Bedrijven hebben altijd al gebruik gemaakt van promotionele artikelen om hun bedrijfsnaam wijd te verspreiden.

Ik beweer brutaal dat ieder van ons al een product heeft gebruikt dat een relatiegeschenk was. Kijk maar eens rond in uw appartement of op uw werkplek, misschien ontdekt u net een object met reclame erop dat u regelmatig gebruikt.

Een legitieme vraag is natuurlijk of het de moeite waard is om mensen deze promotionele artikelen te laten verkopen. De angst dat de gewenste reclameboodschap verloren gaat, kan niet zomaar worden weggewuifd. Het is niet ongebruikelijk dat kleinere gimmicks zoals pennen of aanstekers in een la verdwijnen en nooit meer worden gezien. Maar als je twijfelt, moet je in gedachten houden dat onze hersenen een prachtig orgaan zijn.

Zelfs de kleinste prikkels en herhalingen zorgen ervoor dat informatie onbewust wordt opgeslagen en pas veel later wordt opgeroepen als je het nodig hebt. Helaas is de reclame-effectiviteit van kleinere promotionele artikelen erg moeilijk te begrijpen. Afhankelijk van de bron wordt het effect beoordeeld van “nauwelijks merkbaar” tot “extreem belangrijk voor branding”.

Welke relatiegeschenken kan ik gebruiken?

Deze vraag kan net zo goed worden beantwoord als de vraag wat een gele auto kost – dat hangt ervan af. Er is niets dat niet als promotieartikel kan worden gebruikt, de enige limiet is uw budget. Bij het kiezen van de giveaways hangt het helemaal af van de doelgroep die je wilt bereiken. Ben je geïnteresseerd om de aandacht te trekken van de grootste influencers in jouw branche? Dan kunt u wellicht beter afzien van een 5 cent balpen en liever een relatiegeschenk van hogere kwaliteit. Wil je gewoon een grote distributie realiseren, dan kun je terugvallen op goedkope giveaways zoals aanstekers, pennen, goedkope USB-sticks en andere gimmicks.

Hoe moet ik de relatiegeschenken verdelen?

Nogmaals, het hangt allemaal af van je doelgroep. Een goede manier om promotionele artikelen bij de mensen te brengen zijn bijvoorbeeld diverse beurzen en congressen. Maar hogescholen en universiteiten kunnen ook een goede manier zijn om je weggeefacties aan mannen of vrouwen te geven.

Je kunt hoogwaardige promotieartikelen ook rechtstreeks per post naar de influencer van je keuze sturen. De mogelijkheden zijn onbeperkt en moeten worden aangepast aan uw advertentiestrategie. Relatiegeschenken als een bron van verkeer – de bottom line Om je blog, je dienst of je product bekend te maken bij je doelgroep, kunnen relatiegeschenken een andere optie zijn in je marketingmix. De kosten blijven binnen de perken, vooral voor kleinere gimmicks, en kunnen zeer effectief zijn in reclame.

Helaas is het erg moeilijk om het succes van reclame te bepalen en in het ergste geval kan het zelfs helemaal uit de hand lopen. Het risico kan echter worden geminimaliseerd met een nauwkeurige doelgroepanalyse en campagneplanning.